PESANTREN DAN PEMBERDAYAAN MASYARAKAT

Main Article Content

Asnawi Asnawi

Abstract

As an Islamic Educational Institution, Boarding Islamic Schools have appropriate formation development through the changes of years and the imfacts of Science and Technlogy development. However, they still grow and develop from the society ad or the society. There are some types of Islamic Boarding School in the society. Therea are three Islamic Boarding School typologies in Indonesia; Traditional Islamic Boarding School, Modern Islamic Boarding School, and Comprehensive Islamic Boarding School. The Kyais  have duties as the coordinator of the teaching and learning process executor or the teacher. The students called santries study and live in the boarding School or outside. The learning environment and process are the combination of traditional, modern, and skilled education. These three types of Islamic Boarding School describe that this is  an educational institution which is inside and outside school and the society. In short, it grows from and belongs to the society. Furtheroe, it is for the society itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Asnawi, Asnawi. “PESANTREN DAN PEMBERDAYAAN MASYARAKAT”. Al-Ihda’: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran 11, no. 2 (January 10, 2019): 1-24. Accessed November 26, 2022. https://journal.stainurulfalah.ac.id/index.php/al-ihda/article/view/30.
Section
Articles

References

Affan, M. Hasyim. Menggagas Pesantren Masa Depan, CV. Qalam, Yogyakarta, 2003.
Assegaf, Abdurrahman. Pendidikan Islam di Indonesia, SUKA Press, Jogjakarta, 2007.
Azra, Azyumardi. Esei-esei Intelektual Muslim & Pendidikan Islam, Cet. I, Logos Wacana Ilmu, Jakarta, 1998.
Depag RI, Tim Penulis. Pedoman Pembinaan Pondok Pesantren dan Madrasah Diniyah, Ditjen Binbga Islam, Jakarta, 2005.
------------, Pola Pengembangan Pondok Pesantren, Jakarta, Ditjen Binbaga Islam, 2003.
------------, Sinergi Madrasah dan Pondok Pesantren, Suatu Konsep Pengembangan Mutu Madrasah, Jakarta: Ditjen Binbaga Islam, 2005.
------------,-----------------. Direktori Pesantren, Direktorat Pendidikan Diniyyah dan Pesantren Departemen Agama RI, Jakarta, 2007.
Depdikbud RI, Tim Penyusun. Kamus Umum Bahasa Indonesia, Balai Pustaka, Jakarta, 1998.
Dewantoro, Ki Hajar. Pendidikan, bagian Pertama, cet 2, Majlis Luhur Persatuan Taman Siswa, Jogyakarta, 1977.
Dhofier, Zamakhsyari. Tradisi Pesantren : Studi Tentang Pandangan Hidup Kyai, cet I, LP3ES, Jakarta, 1982.
Djohar, Pendidikan Strategig Alternatif Untuk Masa Depan, Lesfi, Yogyakarta, 2003.
Galba, Sindu. Pesantren sebagai Wadah Komunikasi, Depdikbud dan Rineka Cipta, Jakarta, 1995.
Ghazali, Bahri. Pondok Pesantren Berwawasan Lingkungan, CV. Prasasti, Jakarta, 2002.
Hasbullah, Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia : Lintasan Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangannya, PT. Grafindo Persada, Jakarta, 1999.
Hikmat, Harry. Strategi Pemberdayaan Masyarakat, Humaniora Utama Press Bandung, 2001.
Karni, Asrori S. Etos Kerja Kaum Santri; Wajah Baru Pendidikan Islam, Mizan Media Utama (MMU), Bandung, 2009.
Kartodirjo, Sartono. Sejarah Nasional, Jakarta, Balai Pustaka, 1977.
Madjid, Nurcholish. Bilik-Bilik Pesantren : Sebuah Potret Perjalanan, Cet. 1, Paramadina, Jakarta, 1997.
Mas’ud, Abdurrahman. Sejarah dan Budaya Pesantren, Dalam Ismail SM (ed), : Dinamika Pesantren dan Madrasah, Fak. Tarbiyah IAIN Walisongo, Pustaka Pelajar, Semarang, 2002.
Mastuhu, Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren, Seri XX, INIS, Jakarta, 1994.
Nasir, H.M. Ridwan. Mencari Tipologi Format Pendidikan Ideal; Pondok Pesantren di Tengah Arus Perubahan, Pustaka Pelajar, Jogjakarta, 2008.
Nasution, S. Sosiologi Pendidikan, Bumi Aksara, Cet. Ke-3, Jakarta, 2004.
-----------,--. Pedoman Penulisan Disertasi, Tesis, Skripsi, Makalah Ilmiah, Bina Aksara, Jakarta, 2007.
Pidarta, Made. Manajemen Pendidikan Indonesia, Rineka Cipta, Jakarta, 2004.
Qomar, Mujamil. Pesantren Dari Transformasi Metodologi Menuju Demokrasi Institusi, Erlangga, Jakarta, 2009.
-------,-------------. Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam; Manajemen Pendidikan Islam, Erlangga, Jakarta, 2007.
Raharjo, M. Dawam. “Perkembangan Masyarakat dalam Perspektif Pesantren”, Pengantar dalam M. Dawam Raharjo (ed), Pergaulan Dunia Pesantren : Membangun dari Bawah, P3M, Jakarta,1985.
Saleh, Abd. Rasyad. Manajemen Dakwah Islam, Bulan Bintang, Jakarta, 1997.
Saridjo, dkk, Marwan. Sejarah Pondok Persantren di Indonesia, Dharma Bhakti, Jakarta, 1982.
Steenbrink, Karel A. Beberapa Aspek tentang Islam di Indonesia Abad ke – 19, Bulan Bintang, Jakarta, 1984.
------------,-------------. Pesantren Sekolah, Madrasah : Pendidikan Islam dalam kurun Modern, LP3ES, Jakarta, 1986.
Suismanto, Menelusuri Jejak Pesantren, Alief Press, Yogyakarta, 2004.
Sukamto, Kepemimpinan Kiyai Dalam Pesantren, LP3ES, Jakarta, 1999.
Suminto, Aqib. Politik Islam Hindia Belanda, LP3ES, Jakarta, 1985.
Wahid, Abdurrahman. Menggerakkan Tradisi Esai-Esai Pesantren, LKIS, Yogyakarta, 2001.
Yasmadi, Modernisasi Pesantren, Kritik Nurcholish Madjid Terhadap Pendidikan Islam Tradisional, Edisi Revisi, Quantum Teaching, Ciputat, 2005.
Yunus, Mahmud. Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, Mahmudiyah, Jakarta, tt.
Zarkasyi, Imam. Pembangunan Pondok Pesantren dan Usaha Untuk Melanjutkan Hidupnya” dalam al-Jami’ah No. 5-6 Th. Ke –IV Sept – Nop. 1995, IAIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta, 1995.
Ziemek, Manfred. Pesantren Dalam Perubahan Sosial, Terj. B. Soendjojo, P3M, Jakarta, 1986.
Zubaedi, Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Pesantren, Pustaka Pelajar, Jogjakarta, 2007.
Zuhri, KH. Saefuddin. Sejarah kebangkitan Islam dan Perkembangannya di Indonesia, PT. al-Ma’arif, Bandung, 1979.